About the school

The Middle School No. 42 (Gimnazjum Nr 42) is situated in the centre of Warsaw, near the Warsaw Central Railway Station and the Palace of Culture and Science.
It is situated in the area of the pre-war Jewish district (Ghetto). There are also the Synagogue and the Jewish Theatre nearby.

The school has existed since the introduction of the Education Reform in the year 1999. The students are between 13 and 16 years old.

Our School is the Bilingual Middle School.There are two bilingual Polish/English forms in each year, with five English lessons weekly. Teachers in bilingual classes complete the curriculum in Polish and introduce English terminology of their subject.

Students of biblingual classes enter English Drama Competitions each year and are awarded high prizes for their performance. They often go to London on the school trips.

Our school offers a wide range of extracurricular classes and activities to enable students to develop their skills and talents. We go out to the cinema and theatre. The first year students go on class integration trips in September.

The Middle School No. 42 is famous for great achievements of its students in various competitions, particularly in Maths, Physics and German.

Wymianaukryj

rok szkolny 2008/2009

maj 2009
Warszawa - Belgia, Sint-Bernarduscollege w Oudenaarde
gospodarze: Dorota Zieba i Maria Medzrzycka (wychowawca klasy)
goscie: Lutgart van den Abeele, Ellen Vanhooren
kl 2B i koledzy belgijscy
zwiedzali Warszawe - konkurs wiedzy o Warszawie z pomoca polskich kolegow Muzeum Powstania Warszawskiego, Wilanow, Park Lazienkowski, Palac Kultury i Nauki (panorama), wycieczka sladami Fryderyka Chopina, park przy Bibliotece Uniwersyteckiej - piknik, wspolne lekcje z polskimi kolegami: poszukiwanie informacji o wspolnej historii (gl. 2 Wojna Swiatowa) w internecie, quiz co nas laczy, co nas dzieli (roznice kulturowe), wpolne wyjacia na kregle, do kina i centrow handlowych.

pazdziernik 2009
Belgia - Polska, wizyta w Sint-Bernarduscollege w Oudenaarde
gospodarze: Lee De Feyter, Lutgart van den Abeele, Ellen Vanhooren
goscie: Dorota Zieba i Maria Medzrycka (wychowawca klasy)
kl 3B i koledzy belgijscy
zwiedzanie szkoly (kampus), wspolne lekcje informatyki, jezyka flamandzkiego, gry zespolowe, zwiedzanie Oudenaarde, Gandawy, Brukseli, Brugii, wspolne gry w kregle, wyjscia do kina, na mecze pilkarskie, na koncerty.

rok szkolny 2010/2011

luty 2011
Belgia, Sint-Bernarduscollege - Warszawa
Gospodarze: Kjell van der Walle, Koen Verhaeghen
Goscie: Dorota Zieba, Joanna Nowak
kl. 2C i grupa 20 Belgów
Uczniowie zwiedzali Oudenaarde, szkole (kampus), Gandawe, Bruksele, pola bitew z 1 Wojny Swiatowej i muzeum, wspolnie grali w kregle, spedzali wieczory w kinie i na zwiedzaniu malych okolicznych miejscowosci, razem mieli lekcje flamandzkiego, biologii (w jez. angielskim), informatyki, grali turniej w pilce noznej.

maj 2011
Warszawa - Belgia
gospodarze: Dorota Zieba, Joanna Nowak
goscie: Kjell van der Walle, Koen Verhaeghe
kl. 2c i 20 Belgów
Belgowie zwiedzali Warszawe z przewodnikiem, Odbyli spacer po Lazienkach i Wilanowie, byli w Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Chopina i w Centrum Nauki Kopernik, Biblioteke Uniwersytecka. Polacy zorganizowali wspolne ognisko z pieczeniem kielbasek i spiewem w jezyku polskim i flamandzkim. Obie grupy zwiedzily Torun: Stare Miasto, obserwatorium i planetarium. Chodzili wspolnie na koncerty, kregle i zakupy. Mieli wspolne lekcje informatyki (co wiesz o Polsce/Belgii w grupach mieszanych) i jezyka polskiego/flamandzkiego, grali w pilke nozna i gry komputerowe.

Rok szkolny 2011/2012

maj/czerwiec 2012

Warszawa - Londyn

gospodarze: rodziny w Londynie

goscie: Maria Paprocka, Joanna Nowak

kl. 2f

We wtorek, przed godziną 14, dotarliśmy do Londynu. Zwiedzanie zaczęliśmy od spaceru po Westminsterze - drugiej po City najważniejszej dzielnicy Londynu, z brytyjskim Parlamentem i jego słynną wieżą zegarową Big Ben, Opactwem Westminsterskim i Pałacem Buckingham. Następnie mogliśmy podziwiać panoramę Londynu z największego na świecie diabelskiego młynu - London Eye - i odbyliśmy rejs statkiem po Tamizie. Statkiem dopłynęliśmy do naszej docelowej dzielnicy – Woolwich, gdzie czekały już na nas rodziny angielskie, u których mieszkaliśmy. Każda rodzina gościła od 2 do 4 uczniów. Codziennie po wspólnym śniadaniu rodziny przywoziły nas na miejsce zbiórki, a wieczorem odbierały nas stamtąd. Wieczorami jedliśmy z gospodarzami wspólną kolację, podczas której mieliśmy szansę rozmawiać po angielsku. Wielu z nas mogło poznać też innych członków rodziny goszczącej, a nawet jeździć na wspólne zakupy, bawić się z angielskimi dziećmi, czy razem oglądać telewizję. Każdego dnia przed wyjściem dostawaliśmy również na drogę typowy angielski „packed lunch”.

W kolejnych dniach zwiedzaliśmy następujące miejsca: Cambridge – z jednym z najsłynniejszych ośrodków uniwersyteckich na świecie, gdzie zwiedzaliśmy kampus i pływaliśmy po rzece Cam łódkami prowadzonymi przez studentów Cambridge, którzy królewską angielszczyzną odpowiadali na nasze pytania i opowiadali o uniwersytecie; Windsor z królewskim zamkiem, Eton ze słynną szkołą średnią dla chłopców i Hampton Court, który w XVI wieku był rezydencją króla Henryka VIII. Cały piątek z kolei spędziliśmy w najsłynniejszych muzeach Londynu – Muzeum Historii Naturalnej, Muzeum Brytyjskie i Galerię Tate Modern. Przed wizytą w Tate Modern byliśmy na zakupach na jednej z najsłynniejszych ulic zakupowych na świecie – Oxford Street! W sobotę rano po ostatnim śniadaniu u rodzin i pożegnaniu się z naszymi gospodarzami zwiedziliśmy jeszcze słynny szekspirowski teatr The Globe, w którym odbywał się festiwal szekspirowski. Po opuszczeniu teatru wróciliśmy do Woolwich, skąd autokar zabrał nas do Canterbury - siedziby arcybiskupstwa kościoła anglikańskiego. Stamtąd ruszyliśmy w drogę do domu.

Była to niezapomniana wycieczka. Pobyt u rodzin dał nam możliwość konwersacji w języku angielskim z rodowitymi mówcami tego języka, uczestnictwa w codziennym życiu typowych angielskich rodzin z klasy średniej oraz szansę zwiedzenia miejsc, w których działa się historia świata.

Rok szkolny 2011/2012

maj/czerwiec 2012

Warszawa - Londyn

gospodarze: rodziny w Londynie

goscie: Joanna Redak, Paulina Batorzyńska, Tomasz Panasiak

kl. 2c

W dniach 28.05–03.06 odbyła się wycieczka klasy 2c do Londynu z biurem podróży Atas. W czasie pobytu uczniowie mieszkali u rodzin angielskich dzięki czemu mogli bliżej poznać ich kulturę, język i kuchnię Wielkiej Brytanii.

Mieli też okazję do przyjrzenia się bliżej samemu miastu. Podróżując po stolicy poruszali się metrem, podziwiali panoramę z London Eye, odwiedzili Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud, mogli podziwiać Big Bena, Opactwo Westminsterskie i wiele innych ciekawych obiektów.

Uczniowie poznali bliżej również inne interesujące miejscowości jak Windsor, Brighton czy Oxford.

Rok szkolny 2014/2015

4-10.10.2015r. - klasa 3c
opiekun: Ewa Gnys-Malinowska

Rok szkolny 2015/2016

Wymiana z Holandią 2c

W dniach 22-28 września 2015 roku klasa 2c wzięła udział w pierwszej części wymiany polsko-holenderskiej ze szkołą w Nijmegen, najstarszym miastem w Holandii. To nasza pierwsza wymiana z ta szkołą i na pewno nieostatnia!

Nasz pobyt w Holandii zaczęliśmy od wizyty w szkole naszych gospodarzy – Kandinsky College. Szkoła zrobiła na nas ogromne wrażenie – uczy się w niej ponad 1,500 uczniów i ma doskonałą infrastrukturę sportową i techniczną.

Następnego dnia pojechaliśmy na farmę sera w Wijchen – to mała rodzinna manufaktura produkująca sery i produkty nabiałowe. Podczas zwiedzania mieliśmy możliwość degustacji tych produktów – pysznych serów i naturalnych jogurtów.

Kolejne trzy dni to warsztaty z amerykańską grupą The Young Americans - pierwszym w Ameryce zespołem łączącym w swoich występach choreografię z chóralnym śpiewem. The Young Americans uczą młodzież w Stanach Zjednoczonych oraz w innych częściach świata, jako orędownicy edukacji muzycznej, w ramach międzynarodowego tournée International Music Outreach Tours. Trzydniowe warsztaty wieńczył wspólny występ dla rodziców, podczas którego nasi uczniowie skradli cały show grając w nim wszystkie najważniejsze role!

Po warsztatach przyszedł czas na dzień rodzinny. Nasi uczniowie spędzili cały dzień ze swoją holenderską rodziną. Rodziny przygotowały dzieciom różne atrakcje – kino, basen, a także wycieczki do Amsterdamu i Hagi.

Ostatni dzień to wspólna wycieczka do Amsterdamu – rejs statkiem po kanałach i przejście starówką do Rijksmuseum, gdzie mogliśmy podziwiać dzieła holenderskich artystów, w tym słynną Straż Nocną Rembrandta.

Na koniec, przed wyjazdem na lotnisko, zrobiliśmy sobie zdjęcia przy słynnym napisie Iamsterdam. Nasi gospodarze odwieźli nas na lotnisko Schiphol i wieczorem odlecieliśmy z powrotem do Warszawy.

Wymiana polsko-holenderska, październik 2015

Nasza wymiana miała miejsce w miejscowości Oss w Holandii i trwała tydzień, od 2 do 9 października 2015 roku.

Pierwsze trzy dni były wolne od wszelkich wycieczek i spędzaliśmy je z naszymi gospodarzami. Zależnie od ich hobby spędziliśmy te dni bardzo różnie. Jedni uprawiali sporty wraz ze swoimi partnerami inni spotkali się na basenie. Dni te zleciały szybko i już w poniedziałek udaliśmy się do szkoły. W większości dotarliśmy tam na rowerach, których ilość w Holandii zrobiła na nas spore wrażenie. Mieliśmy lekcje na temat mentalności Holendrów, samej Holandii, a także o operacji Market Garden, następnie zostaliśmy podzieleni na grupy i zwiedziliśmy Oss. Później rozeszliśmy, a właściwie rozjechaliśmy się do domów.

We wtorek cała nasza grupa pojechała do Nejmegen. Od razu gdy dojechaliśmy na miejsce udaliśmy się do MuZIEum. Jest to muzeum poświęcone ludziom niewidomym. Następnie wybraliśmy się na ogromną ściankę wspinaczkową. Wszyscy świetnie się na niej bawili, lecz zaraz po opuszczeniu jej musieliśmy wracać do domów naszych gospodarzy.

W środę dostaliśmy się pociągiem do Hertogenbosch, tam podzieleniu na grupy dostaliśmy mapę i zaczęliśmy zwiedzać to miasteczko. Duże wrażenie zrobił na nas kościół St. Janscathedral, który był niewiarygodnych rozmiarów. Potem zostaliśmy zaproszeni na wycieczkę łódkami po tamtejszych kanałach, o których wiele się dowiedzieliśmy. Po tym nadszedł czas wolny, który każdy spędzał inaczej, jedni jeszcze zwiedzali inni poszli coś zjeść a jeszcze inni zaczęli kupować prezenty. Na końcu spotkaliśmy się na dworcu i wróciliśmy do Oss.

W czwartek udaliśmy się do Amsterdamu. Najpierw udaliśmy się do Nemo â holenderskiego centrum nauki. Obejrzeliśmy tam wiele ciekawych wystaw. Zaraz po tym zwiedziliśmy muzeum Van Gogha. Mieliśmy okazje, żeby zobaczyć na żywo jego najpiękniejsze dzieła. Niestety nasza wizyta szybko dobiegła końca. Później w kilkuosobowych grupach zwiedzaliśmy miasto. Amsterdam zapamiętaliśmy jako nowoczesną metropolię poprzedzieraną licznymi kanałami. Gdy wszyscy zebraliśmy się już w umówionym miejscu zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcie i wróciliśmy do domu.

Wymiana polsko-belgijska, luty 2016

Piętnastego lutego w poniedziałek wylecieliśmy do Belgii na wymianę. Na lotnisku poznaliśmy naszych Belgów, z którymi odbyliśmy podróż autokarem do Oudenaarde. Następnie udaliśmy się do ich domów i poznaliśmy rodziny.

We wtorek mieliśmy zajęcia w belgijskiej szkole. Nie były to lekcje, lecz zabawy mające na celu lepsze poznanie się. Musieliśmy posługiwać się tylko językiem angielskim. Później zwiedziliśmy ich szkołę i mieliśmy okazję zjeść ich szkolny obiad. Na koniec zwiedziliśmy Oudenaarde i lokalne muzeum. Potem mieliśmy czas wolny. Jedni spotkali się ze znajomymi, inni spędzili czas jedynie ze swoim Belgiem.

Kolejnego dnia zaczęliśmy dzień od zajęć sportowych. Następnie mieliśmy okazję posłuchać koncertu zespołu, który zaprezentował nam, jak zmieniała się muzyka na przestrzeni czasu. Później był czas wolny, a o 17 odbyło się wspólne gotowanie.

W czwartek była wycieczka do Gandawy. Dostaliśmy karty pracy, które musiliśmy wypełnić. Było to coś w rodzaju gry terenowej.

Kolejnego dnia odwiedziliśmy Brugię, gdzie zwiedziliśmy muzeum historyczne.

W sobotę zwiedziliśmy Ostendę. Tam chodziliśmy po mieście i mogliśmy zobaczyć plażę.

Niedziela była dniem wolnym, dopiero o osiemnastej mieliśmy spotkanie pożegnalne. Wyświetlano na nim zdjęcia zrobione podczas pobytu w Belgii. Na spotkaniu byli również rodzice Belgów, którzy przynieśli jedzenie.

Ostatniego dnia wymiany robiliśmy plakaty dotyczące wymiany, a po drodze na lotnisko zwiedziliśmy miasto Mons. Było to małe miasto i większość sklepów była nieczynna. Na sam koniec było pożegnanie na lotnisku i lot do Polski.

Dolecieliśmy o późnej godzinie. Zrobiłabym bardzo wiele, aby móc wrócić do Belgii, to był jeden z najlepszych tygodni mojego życia.

Rok szkolny 2016/2017

Wymiana - Włochy 2c

W dniach 16-22 października 2016r klasa 2c, pod opieką pani Doroty Zięby i siostry Ludmiły Świerczyny, brała udział w wymianie do Włoch.
Tuż po przylocie na miejsce wyruszyliśmy w dalszą drogę - tym razem autokarem do malowniczego miasta Adria, w którym czekały na nas włoskie rodziny. Wszyscy byliśmy bardzo podekscytowani i nie mogliśmy doczekać się spotkania z naszymi kolegami i koleżankami. Jeździliśmy na fantastyczne wycieczki oraz uczestniczyliśmy w ciekawych zajęciach w szkole i poza nią, np. w grze terenowej ulicami Adrii. Jedną z atrakcji był wyjazd do Verony. Byliśmy zachwyceni pięknymi widokami areny, urokliwych uliczek, i tego co było przez nas najbardziej wyczekiwane - domu i balkonu Julii. Zrobiliśmy tysiące zdjęć, a to był zaledwie początek naszej wymiany.
W kolejnych dniach mogliśmy jeszcze bardziej się zintegrować. Pojechaliśmy do Wenecji, położonej 62 km od Adrii, zwiedziliśmy dużo ciekawych miejsc, m.in. Plac Św. Marka. Weszliśmy również do Bazyliki Świętego Marka i płynęliśmy gondolą.
W ostatni dzień pobytu, wszystkim nam było bardzo smutno, że musimy się rozstać. Na wspólnej, ostatniej kolacji panowała fantastyczna atmosfera, śpiewaliśmy piosenkę, którą wcześniej wspólnie ułożyliśmy oraz wspominaliśmy mile spędzone chwile z naszymi wspaniałymi rodzinami.
Nigdy nie zapomnimy pięknych włoskich widoków, pysznego regionalnego jedzenia i cudownych ludzi, na których wiosenny przyjazd z niecierpliwością czekamy.

Rok szkolny 2016/2017

Wymiana polsko- włoska klasy 2c
28 marca ponownie spotkaliśmy nasze włoskie koleżanki i kolegów. Zorganizowaliśmy gry i zabawy w szkole, a wieczorem wszyscy pojechaliśmy do naszych domów. W kolejnych dniach zwiedziliśmy m.in. Centrum Nauki Kopernik razem z Planetarium, Park Łazienkowski,wjechaliśmy na 32 piętro Pałacu Kultury i odwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego. Na dwa dni pojechaliśmy do Krakowa gdzie zwiedziliśmy miejsca takie jak Zamek Królewski i kopalnia soli w Wieliczce oraz zrobiliśmy zdjęcie ze Smokiem Wawelskim. Świetnie się bawiliśmy grając w grę miejską ulicami Warszawy. Pod koniec wymiany, która skończyła się 3 kwietnia, wspólnie graliśmy w kręgle. Nigdy nie zapomnimy fantastycznych chwil spędzonych z naszymi przyjaciółmi i z przyjemnością będziemy wspominać razem spędzone dni.

Koło teatralne w języku angielskim

Wszyscy uczniowie naszej szkoły (nie tylko ci z klas polsko-angielskich) mają możliwość uczestniczenia w zajęciach koła teatralnego w języku angielskim.
Koło zostało założone w 2008 roku przez Panią Annę Korzeb, nauczycielkę języka angielskiego. Mimo iż historia naszego koła teatralnego nie jest zbyt długa, możemy poszczycić się znaczącymi sukcesami.
Nasze pierwsze przedstawienie pod tytułem A Night Out dostało w 2009 roku specjalne wyróżnienie podczas Piątego Festiwalu Szkolnych Teatrów w Języku Angielskim, który odbywa się co roku w Krakowie. Warto jest wspomnieć o tym, że nasza szkoła była jedynym gimnazjum, które wzięło udział w tym wydarzeniu (konkurs był skierowany do uczniów szkół średnich). Jury było pod naprawdę dużym wrażeniem naszego przedstawienia, w wyniku czego wygraliśmy atrakcyjne nagrody specjalne, takie jak słowniki, książki w języku angielskim oraz mapy Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Jednak największy sukces, nasz teatr odniósł w 2011 roku. Przygotowaliśmy wtedy przedstawienie zatytułowane Czerwony Kapturek – Historia Nieznana. Tym razem skupiliśmy się na festiwalu, który został zorganizowany wyłącznie z myślą o uczniach gimnazjów i szkół podstawowych. Był to Dziesiąty Festiwal Teatrów Szkolnych w Języku Angielskim w Łodzi.
Podobnie jak w latach ubiegłych patronat nad festiwalem objął: Honorowy Konsul Wielkiej Brytanii, Ambasada Stanów Zjednoczonych, oraz Kuratorium Oświaty i Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi. Pojechaliśmy do Łodzi z nadzieją, że przedstawienie, które przygotowaliśmy z takim oddaniem, wyobraźnią i kreatywnością spodoba się nie tylko jury ale i naszym rówieśnikom. Na szczęście, udało nam się osiągnąć nasz cel. Zajęliśmy pierwsze miejsce we wszystkich możliwych kategoriach: kreacje artystyczne, płynność mówienia w języku angielskim, muzyka, scenografia, kreatywność, dynamizm.
Trzech naszych uczniów: Jakub Bednarz, Antonina Wyszyńska i Ewa Brzank dostali również specjalne wyróżnienia (w postaci „małych Oskarów”) za wyróżniającą się grę aktorską i sceniczną. Przygotowywane przez nasze koło teatralne przedstawienia prezentujemy również na corocznym Dniu Teatralnym organizowanym przez naszą szkołę. Podczas tego wyjątkowego dnia, nasi młodzi aktorzy mają szansę występować na deskach Teatru Żydowskiego w Warszawie przed szkolną publicznością, rodzicami i gośćmi specjalnymi zaproszonymi przez szkołę.