Pomost, czyli poznać, połączyć, pozyskać.

Projekt POMOST – zaczynamy! Lekcja języka polskiego z babcią Marią Głowacką

W tym roku szkolnym w całym naszym gimnazjum uczniowie chętni realizują projekt „Pomost, czyli poznać, połączyć, pozyskać”. Projekt ten umożliwia uczniom lepsze poznanie pokolenia własnych dziadków, zrozumienie starszych ludzi i pozyskanie ich doświadczenia oraz mądrości życiowej. Pozwala także włączyć się starszemu pokoleniu, co jest bardzo ważne, w życie wnucząt, uczniów naszego gimnazjum.

Opis projektu:
W ramach działań projektowych uczniowie:
a) odbędą liczne spotkania z przedstawicielami pokolenia swoich dziadków, od których dowiedzą się, jak dawniej wyglądała edukacja, zabawy, moda itp.
b) Zaproszą dziadków na kilka lekcji informatyki, na których przybliżą im internet, pokażą, jak z niego korzystać w podstawowym zakresie, jak założyć skrzynkę pocztową.
c) Uczniowie poproszą także babcie o lekcje szydełkowania, robienia na drutach czy haftowania. Takie lekcje mogłyby odbyć się w każdej zainteresowanej projektem klasie.
d) Gimnazjaliści podejmą współpracę z Domem Spokojnej Starości i samodzielnie przygotują przedstawienie osób w podeszłym wieku.
e) Grupa projektowa zorganizuje w szkole wystawę fotograficzną "Selfie z dziadkiem / babcią". Na wystawi wszyscy chętni uczniowie zaprezentują samodzielnie zrobione swoje zdjęcia z najstarszymi członkami rodziny.
f) Przygotujemy ponadto koncert piosenki dla dziadków i pradziadków – piosenki z ich lat młodości.
g) Uczniowie zaangażowani w realizację projektu odbędą spotkanie z lekarzem geriatrą, który przybliży im problemy zdrowotne osób starszych, powie, z czego one wynikają i jak można im zapobiegać już wieku naszych gimnazjalistów.
h) Na podstawie wywiadów z dziadkami opracujemy listę ginących zawodów – dowiemy się, kim byli snycerze czy garbarze.
i) Przyjrzymy się zmianom, które miały miejsce w polszczyźnie na przestrzeni ostatnich 50 lat (język wnuków a język dziadków).
j) Zastanowimy się, czym jest genealogia i dlaczego warto rozmawiać z dziadami o historii własnej rodziny. Czego te historie mogą nas nauczyć.
k) Starość i jej oblicza w literaturze, w tym w poezji zbadamy i przyjrzymy się temu motywowi.
l) Starość jako motyw w malarstwie, sztuce.
m) Jak będę wyglądała za 50 lat? Spotkanie ze specjalistą od postarzania zdjęć (program wykorzystywany w kryminalistyce).
n) Osoby starsze w różnych kulturach, ich postrzeganie, pozycja.
o) Uczniowie zorganizują także międzyszkolny konkurs literacki którego hasłem przewodnim będzie upływający czas.
p) Konkurs filmowy o podobnej tematyce (np. verba docent, exempla trahunt to w kontekście doświadczeń życiowych dziadków).


Podobnie jak w ubiegłym roku projektowi towarzyszyć będzie konkurs literacki, w którym udział mogą brać uczniowie warszawskich gimnazjów. Zapraszamy do udziału

Regulamin Konkursu Literackiego 2016

Karta zgłoszenia


WYNIKI KONKURSU LITERACKIEGO „DZIECIŃSTWO TRZECH POKOLEŃ”

Proza:

I miejsce: Helena Sobańska , Gimnazjum Dwujęzyczne nr 42
Maja Premčeska Gimnazjum Dwujęzyczne nr 42

II miejsce: Natalia Szczepanik , Gimnazjum Dwujęzyczne nr 42

III miejsce: Maria Etienne , Społeczne Gimnazjum nr 14 STO
Filip Mateńko , Gimnazjum nr 1

Wyróżnienia: Maria Torosian, Społeczne Gimnazjum nr 14 STO
Paulina Spiechowicz, Gimnazjum nr 27
Julia Listwoń, Gimnazjum nr 78
Olga Karpowicz, Gimnazjum nr 29
Jakub Sobiecki, Społeczne Gimnazjum nr 14 STO
Julia Jochacy, Gimnazjum nr 145
Zofia Chrzanowska, Społeczne Gimnazjum nr 14 STO
Marta Mateńka, Gimnazjum Dwujęzyczne nr 42

Wiersze:

I miejsce: Helena Białek, Społeczne Gimnazjum nr 14 STO
Magdalena Niewczas, Gimnazjum Dwujęzyczne nr 42

II miejsce: Wojciech Gaweł, Gimnazjum Dwujęzyczne nr 42

III miejsce: Rafał Hermann, Społeczne Gimnazjum nr 14 STO

Wyróżnienia: Kinga Rodak, Gimnazjum nr 164
Weronika Lachowska, Gimnazjum Dwujęzyczne nr 42
Antoni Klamka, Gimnazjum Dwujęzyczne nr 42

Wszystkim laureatom gratulujemy.
Podsumowanie projektu odbędzie się 30 maja o godzinie 13.00 w Gimnazjum Dwujęzycznym nr 42 przy ul. Twardej 8/12. Serdecznie zapraszamy wszystkich nagrodzonych.


Co nowego w II semestrze r.szk. 2015/16?

Spotkanie z profesorem Zbigniewem Gaciongiem - maj 2016

19 maja odwiedził nas profesor Zbigniew Gaciong - lekarz, wykładowca i naukowiec. Od 1998 roku pan profesor kieruje Katedrą i Kliniką Chorób Wewnętrznych, Nadciśnienia Tętniczego i Angiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Spotkanie z klasami 1a, 1c, 3a i 3b odbyło się w ramach projektu „Pomost”. Nasz gość poprowadził lekcję na temat problemów zdrowotnych osób starszych, a także podpowiedział uczniom, co mogą zrobić już dziś, aby zapobiec niektórym chorobom wieku dojrzałego.






Wystawa zdjęć „Selfie z babcią i dziadkiem" w Czytelni Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Targówek - marzec 2016


Kliknij i przeczytaj


Spotkanie pod hasłem "Co wiemy o warszawskich seniorach?"

17 marca gościliśmy w ramach projektu "Pomost" panią Martę Parzych - głównego specjalistę Zespołu Realizacji Polityki Senioralnej oraz panią Joannę Mielczarek - dyrektora stowarzyszenia "Mali bracia Ubogich". Obie panie opowiedziały uczniom klasy 1a o sytuacji ludzi starszych w Warszawie, o organizacjach, które pomagają seniorom oraz zachęciły do wolontariatu.
Pani Joanna przedstawiła uczniom podopieczne, którymi opiekuję się jej stowarzyszenie. Dowiedzieliśmy się, że 1 października obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. W przyszłym roku i my włączymy się w jego organizację.







26 lutego dwie uczennice z klasy 1a - Lena Sławińska i Zuzanna Nowicka - razem z panią Renatą Mizeracką uczestniczyły w XXVII Sesji Młodzieżowej Rady Miasta Stołecznego Warszawy. Podczas sesji uczennice przedstawiły radnym projekt "Pomost", który w tym roku realizujemy w naszym gimnazjum.
Młodzieżowa Rada Miasta zdecydowała o objęciu go honorowym patronatem. Cieszymy się, że młodzi radni docenili nasz pomysł i działania, które do tej pory podjęliśmy już w ramach projektu.







Działania zrealizowane w I semestrze 2015/16


Wystawa w CH ARKADIA

W dniach od 21 do 31 stycznia w CH ARKADIA odbyła się wystawa prac przygotowanych w ramach projektu POMOST.



















Język polski z babcią Marią

12 października rozpoczęliśmy działania projektowe od lekcji języka polskiego, którą w klasie 3b poprowadziła babcia jednej z uczennic, aktorka i absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, pani Maria Głowacka.

Na zajęciach nie tylko dowiedzieliśmy się, jak wyglądały powojenne studia na wydziale aktorskim, ale także jak studenci Ludwika Sempolińskiego pracowali nad tekstem poetyckim, jak uczyli się starannej wymowy i jakie ćwiczenia dykcyjne wykonywali. Przede wszystkim jednak mieliśmy przyjemność wysłuchania pięknej recytacji fragmentów „Kwiatów polskich” Juliana Tuwima w wykonaniu naszego gościa. Pani Maria Głowacka urzekła gimnazjalistów nie tylko ciekawą opowieścią o powojennym teatrze polskim, ale również wyjątkowo staranną polszczyzną. Cieszymy się, że mogliśmy rozpocząć projekt od spotkania z tak niezwykłą aktorką, babcią Julii.












Główne założenia projektu

Głównym celem projektu "Pomost", który realizujemy w tym roku szkolnym, jest zbliżenie międzypokoleniowe. Zależy nam, aby pozyskać do współpracy ze szkołą dziadków i babcie naszych gimnazjalistów, lepiej poznać seniorów, a tym samym zacieśnić relacje w rodzinie. Starsze pokolenie to pokolenie, które ma bardzo dużo do zaoferowania swoim wnuczętom: nie tylko czas, ale i bezcenne doświadczenia, wiedzę, umiejętności, dziś niejednokrotnie na wagę złota.
W ramach projektu, który został rozpisany na cały rok szkolny,- odbędziemy liczne spotkania z dziadkami,- przygotujemy sztukę teatralną, w której, mamy nadzieję, zagrają także seniorzy,- poprosimy starsze pokolenie o poprowadzenie lekcji języka polskiego, matematyki czy geografii,- zbadamy język, którym posługiwali się i posługują starsi ludzie oraz porównamy go z dzisiejszą polszczyzną,- nauczymy dziadków i babcie korzystać z internetu,- przybliżymy sobie pojęcie genealogii,- zbadamy lektury, które czytali dziadkowie i porównamy je z naszymi,- prześledzimy motyw starości w literaturze i sztuce,- zapytamy przedszkolaki, po co jest babcia i dziadek, a także- zorganizujemy wystawę "Selfie z babcią i dziadkiem".Do tego liczne konkursy, w tym międzyszkolny konkurs literacki, a także wystawy i długie rozmowy z seniorami o dawnych czasach, zwyczajach, zawodach!
Podczas realizacji projektu, który zakończymy uroczystą galą w czerwcu, udowodnimy wszystkim, że dziadkowie są dla nas bardzo, bardzo ważni, po prostu -BEZCENNI! Projekt realizuje grupa nauczycieli entuzjastów naszego gimnazjum pod kierunkiem pomysłodawczyni przedsięwzięcia - pani Renaty Mizerackiej. W działania projektowe mogą w każdej chwili włączyć się uczniowie chętni z całej szkoły, zgłaszając się do swoich nauczycielek języka polskiego.
LOGO projektu (autor: Zosia Łaska)





Zdjęcie grupy projektowej z klasy 1a

Matematyka z dziadkiem Janem

15 października klasa 1c miała według planu dwie lekcje matematyki – jedną z panią Gruszecką, drugą zaś – z dziadkiem Michała, panem Janem! Jeśli ktoś spodziewał się, że lekcja ta będzie odpoczynkiem od logicznego myślenia, liczenia czy szukania niewiadomej, to na pewno się pomylił. Nasz niezwykły gość był perfekcyjnie przygotowany do zajęć, ale i 1c pokazała, że trudno będzie ją zaskoczyć zadaniem, z którym miałaby problem. 45 minut zajęć z dziadkiem Janem minęło bardzo szybko. Nasz gość na koniec zajęć poczęstował klasę 1c domowej roboty ciasteczkami babci Jadzi. Zjedzenie takiego smakołyku to najprzyjemniejsza praca domowa, jaką sobie można wyobrazić. Dziękujemy!







Lekcja geografii z babcią Kazimierą

To już kolejna lekcja, którą w naszej szkole poprowadziła była nauczycielka, babcia uczennicy. Tym razem klasa 1a miała zajęcia geografii z babcią Magdy, panią Kazimierą. I tak oto nie tylko dowiedzieliśmy się, jak wyglądały lekcje tego przedmiotu w dawnych czasach, ale także powtórzyliśmy sobie takie pojęcia jak długość i szerokość geograficzna. Okazuje się, że babcia Magdy to prawdziwy pedagog z powołania, i mimo że minęło już wiele lat, odkąd babcia Kazimiera ostatni raz stała przy tablicy, i tym razem potrafiła zaciekawić uczniów geografią i opowieścią o czasach, gdy jako pomoce dydaktyczne nauczycielowi służyły jedynie mapa i wskaźnik, ale za to część zajęć odbywała się poza szkołą, np. na wycieczkach krajoznawczych.






Lekcja robienia na drutach, czyli jak to dawniej spędzano czas w długie, jesienne wieczory

Jak spędzano popołudnia wtedy, kiedy nie było komputera? Czym zajmowano się w czasach młodości naszych babć? Czy tylko czytano? Otóż nie. W poniedziałek 26 października klasa 1a miała pierwsze zajęcia, na których uczyła się, ... jak robić na drutach! Lekcja z panią Katarzyną Gołębiowską-Padewską pokazała nam, że jest to prawdziwa sztuka i nawet czynność tak wydawałoby się prosta, jak prawidłowe trzymanie drutów, dla wielu z nas okazała się być niezwykle trudna. Pani Katarzyna nie tylko pokazała uczniom, jak nabiera się oczka, przerabia je, ale także, jak zrobić bardzo ładny pompon do czapki. Już nie możemy doczekać się kolejnej lekcji z mamą Kacpra!






Lekcja historii z dziadkiem Oli

O tym, że ignorantia iuris nocet, czyli nieznajomość prawa szkodzi, miała okazję przekonać się 27 listopada klasa 1a, która gościła na lekcji historii dziadka Oli, pana Ryszarda. Zajęcia odbyły się w ramach projektu Pomost. Nasz gość, wykładowca akademicki, prawnik i autor wielu książek z dziedziny prawa przekazał uczniom w ciągu 45 minut naprawdę solidną porcję wiedzy. Po lekcji gimnazjaliści podsumowali, że chcieliby już być na studiach, by mieć takich właśnie wykładowców jak nasz gość. Dziękujemy!





Z jakich komedii śmiali się nasi rodzice i dziadkowie? Co ich bawiło, co lubili?

Młodzież naszego gimnazjum miała okazję dowiedzieć się, uczestnicząc 20.11.2015r. w zajęciach Szkolnego Dyskusyjnego Klubu Filmowego, który od września tego roku prowadzi pani Anita Mikucka – Moczek. Ostatnie spotkanie dotyczyło kultowych komedii polskich takich jak „Seksmisja” czy „Miś”. Okazuje się, że filmy te bawią nas i dziś, mimo że od czasu, gdy powstały, minęło już ponad trzydzieści lat.

Motyw starości w ....

W ramach projektu "Pomost" klasa 2c uczestniczyła także ostatnio w prezentacji na temat starości jako motywu w sztuce, w tym malarstwie. Prezentację przygotowali dwaj uczniowie: Mikołaj i Krzysztof.